(A)političnost mladih u Hrvatskoj: Zašto bježimo od politike i ne izlazimo na izbore?
N. L.
9.04.2024
Komentiranje političara na TikToku
Foto: TikTok: plenkovic_andrej/Screenshot
Iako postoji interes za politiku, mnogi mladi se suočavaju s nedostatkom informacija ili motivacije.
Bliže nam se izbori, a pitanje informiranosti mladih o političkoj sferi u Hrvatskoj je pod povećalom. Iako bi političko znanje trebalo biti temelj građanske dužnosti, suočavamo se s problemom opće neinformiranosti mladih o političkim procesima i događanjima.
Mladi u Hrvatskoj često izbjegavaju kanale i informacije o politici. Političari se suočavaju s izazovom prilagodbe svojih poruka kako bi privukli i zadržali interes mlađih generacija. Često se politički diskurs svodi na pojmove "ljevica" i "desnica", dok dublje političke sfere ostaju nedostupne ili nepoznate mladima. Rezultat toga je površno razumijevanje političkih ideja i procesa, što dovodi do apolitičnosti mladih u Hrvatskoj.
Komentari ispod TikTok videa Andreja Plenkovića
Neki političari i stranke, poput Andreja Plenkovića, stranke Možemo! i stranke Most, pokušavaju doseći mlade putem društvenih mreža poput TikToka. Međutim, često se događa da mladi ne percipiraju te inicijative ozbiljno. Umjesto toga, na temelju informativnog sadržaja koji političari objavljuju, stvaraju satirične TikTokove koji ismijavaju njihovo pojavljivanje i poruke. Zašto je to tako?
Razgovarali smo s mladim glasačima
Razgovorom s nekoliko mladih osoba, dobili smo uvid u njihove stavove, navike i percepcije o politici. Ana, Petar, Marija i Ivan potvrdili su gotovo sve predrasude o mladima i politici.
Kada je riječ o preferencijama prema političkim strankama, Ana, Petar i Marija ne favoriziraju ni jednu stranku, dok Ivan izričito izjavljuje da neće glasati za HDZ. Informiranje o političkim događajima uglavnom se temelji na tradicionalnim izvorima poput televizije i razgovora s obitelji. Svi ispitanici ističu da se informiraju putem razgovora s članovima obitelji ili prijateljima koji su upućeni u politička zbivanja.
Osim toga, Ivan dodaje da koristi društvene mreže i internetske portale za informiranje, ali da češće susreće komične kompilacije koje ismijavaju političare, koje su mu, nažalost, puno zanimljivije.
Stavovi obitelji i prijatelja mogu utjecati na izbor političke stranke ili kandidata, iako to nije uvijek tako. Ana priznaje da je u prošlosti bila pod utjecajem mišljenja svojih bližnjih, dok Petar, Marija i Ivan ističu da su uspjeli zadržati vlastite stavove unatoč mišljenjima svoje obitelji ili prijatelja.
Kada je riječ o praćenju političara i stranaka na društvenim mrežama, većina ispitanika pokazuje nedostatak interesa. Ana, Petar i Marija ne prate političke profile, dok Ivan prati neke “upečatljive“ kandidate, ali ne i stranke.
Izlazak na izbore je važna tema, pri čemu Ana i Marija izjavljuju da će izaći na izbore, dok Petar ne planira sudjelovati. Ivan je, unatoč određenim predrasudama prema političkom sustavu, odlučan izaći na izbore jer vjeruje u važnost glasa svakog pojedinca.
Kada je riječ o vjerovanju u utjecaj svog glasa na političke promjene, svi ispitanici prepoznaju važnost svakog glasa, iako izražavaju različite razine optimizma. Ana vjeruje u potencijal svakog pojedinca da doprinese promjenama, dok Petar ipak izražava sumnju. Marija i Ivan također vjeruju u važnost političke participacije mladih, ističući da svaki glas ima značajan utjecaj.
Iako postoji interes za politiku, mnogi mladi se suočavaju s nedostatkom informacija ili nedostatkom motivacije za sudjelovanje u političkim aktivnostima i to nije nužno njihova krivica. Važno je da političari kontinuirano, a ne samo u vrijeme izbora, potiču političku participaciju mladih i pružaju im relevantne informacije kako bi se osnažila njihova uloga u oblikovanju društva.