Od 2000. godine Pantone Color Institute, tvrtka najpoznatija po patentiranju univerzalnog sustava usklađivanja boja koji se koristi u čitavom nizu svjetskih industrija, početkom svake godine objavljuje „boju godine“. Boja koju odaberu se temelji na analizama trendova i socioekonomskim utjecajima, navodi se na web stranici tvrtke. Ovogodišnja odabrana nijansa je „peach fuzz“, koju je tvrtka opisala u priopćenju za tisak kao „ugodnu nijansu breskve nježno smještenu između ružičaste i narančaste“.
Međutim, korisnici TikToka kritiziraju tvrtku Pantone Color Institute jer viralni video zapisi navode da tvrtka daje prioritet interesima tehnoloških konglomerata.
„Postavljaju se kao vrlo nepristrani arbitri o tome koja će biti boja godine i mislim da su se prodali velikoj tehnologiji“, rekla je korisnica TikToka Ariana Alfonso u videu objavljenom na platformi društvenih medija u kolovozu koji je od tada prikupio više od milijun pregleda, piše Hyperallergic.
Optužili ih da rade u intersu velikih korporacija
U videu je Alfonso ukazala na nekoliko primjera posljednjih godina u kojima je „boja godine“ slučajno povezana s tehnološkim poslovnim pothvatima. Za boju godine 2017., Alfonso tvrdi da je Pantone odabrao „greenery“, zeleno-žutu nijansu, kako bi se dopao interesima Androida, čije su limeta-zelene tekstualne poruke konkurirale Appleovim plavim iMessage mjehurićima.
„U 2017. počeli smo se jako radikalno okretati prema minimalističkim neutralima. Ništa ovako svijetlo nije dolazilo u trend, pa sam pomislila: Zašto bi odabrali ovu boju? A onda mi je sinulo: Znate tko stvarno želi da ova boja bude cool? Android“, rekla je Alfonso.
Nakon što su korisnici počeli tražiti od Alfonso još dokaza, ona je objavila još jedan video u kojem je citirala intervju s potpredsjednicom Pantonea Laurie Pressman objavljen u House Beautiful. Pressman je rekla da postoji „pogrešna predodžba da jednog dana okupimo hrpu utjecajnih ljudi u prostoriji i izađemo s odlukom“ te da se zapravo boja godine bira na temelju „jednog dugog, neprekidnog razgovora između skupina ljudi usklađenih s bojama.“
Odabir boje se odvija iza zatvorenih vrata
„Ono što zapravo govori jest da ne postoji transparentan proces odabira“, smatra Alfonso.
Web stranica Pantonea nudi više detalja o ovom procesu donošenja odluka, koji se odvija na sastancima iza zatvorenih vrata koji se održavaju dva puta godišnje u europskoj prijestolnici. Nakon dva dana „prezentacija i rasprava“ predstavnika iz različitih zemalja, grupa bira boju za sljedeću godinu.
U komentarima ispod Alfonsovog videa mnogi su korisnici počeli nagađati o mogućnostima diskretnog partnerstva s drugim tvrtkama, kao što je Yelp 2012. nakon što je tvrtka izašla na burzu, te Tiffany & Co. 2010. kako bi se uskladili s 30-godišnjim partnerstvom tvrtke nakita.
Tvrtka demantirala optužbe
Drugi je korisnik naveo da je Delta Airlines platio odabir „ultra violet“ 2018. kako bi se uskladio s lansiranjem svojih uniformi za zaposlenike u boji šljive, koje su odbačene 2020. nakon izvješća da je osoblje patilo od alergijskih reakcija.
Naime, ova nijansa breskve 2024. već se povezuje s partnerstvima s tvrtkama, uz suradnju s brendovima za dizajn interijera, Polaroidom, tvrtkom za četkice za zube, kozmetičkom linijom, pa čak i proizvođačem čaja.
„Osjećamo potrebu još jednom reći da nam ne treba podrška globalne kapitalističke tvrtke koja boju pretvara u privatno vlasništvo, standardiziranu robu“, napisala je grupa.