Direktori odjela ljudskih potencijala i resursa pojedinih tvrtki otkrili su nam što očekuju od mladih ljudi pri zapošljavanju.
U današnje vrijeme, bez iskustva, teško je pronaći odmah pri završetku fakulteta. To najbolje znaju studenti kojima diploma već neko vrijeme skuplja prašinu u ladici. Međutim, nisu svi poslodavci isti. Postoje i oni kojima nije bitno iskustvo, već volja i želja mlade osobe za radom upravo u njihovoj tvrtki.
Podsjetimo se, ovog smo tjedna prisustvovali konferenciji „Što mladima treba da budu konkurentniji na tržištu rada?“. U pitanju nije bila obična konferencija s obzirom na to da su na istoj sudjelovali studenti, ali i učenici koji su već radili na pojedinim projektima velikih tvrtki, bez prethodnog iskustva.
Konferencija
Konferencija je organizirana od strane Savjetodavnog odbora za dječja prava i društveno odgovorno poslovanje uz podršku UNICEF-a za Hrvatsku. Osim iskustava, predstavljeni su rezultati brojnih istraživanja, a i rezultati mapiranja poslovnih praksi kojima poduzeća pružaju podršku mladima pri ulasku u svijet rada, provedenog od strane studenata Ekonomskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu.
„Mlada osoba ne može biti spremna za tržište rada“
Tom prigodom, razgovarali smo s direktoricom ESG odjela u međunarodnoj revizorskoj, poreznoj i savjetodavnoj tvrtki Mazars – Hrvatska, Vali Marszalek, ujedno i mentoricom studentica angažiranih na mapiranju poslovnih praksi.
Ona nam na temelju vlastitog profesionalnog iskustva otkriva što misli o mladima koji su tek završili svoje visoko obrazovanje, u kontekstu tržišta rada.
„Mislim da nijedna mlada osoba po završetku fakulteta ne može biti spremna za tržište rada. Ono što traži tržište jednostavno su vještine koje tijekom školovanja, pa i tijekom fakulteta, ne mogu dobiti. Vidjeli smo u ovom istraživanju da se traže komunikacijske, poduzetničke, čak i liderske vještine – to su vještine koje niti jedan fakultet ne može pružiti, a i to se ne može pružiti samo tako jednostavno“, rekla je Marszalek.
Nadodaje i da se ovakve vrste vještina stječu godinama na različitim radnim mjestima, a i smatra da poslodavci moraju znati kako iste ne mogu očekivati od mladih ljudi koji su tek kročili u poslovni svijet.
Kako se zaposliti u kompaniji „Ericsson Nikola Tesla“?
Djelomično isto misli i direktor ljudskih potencijala u kompaniji „Ericsson Nikola Tesla“ Željko Antolić, koji nam otkriva da ondje očekuju određene vještine koje mlada osoba mora imati, ali da se neke stvari, naravno, steknu i uče naknadno.
„Kad govorimo o vještinama, prvo – kritički način razmišljanja, analitički način razmišljanja, predanost radu, matematički način razmišljanja. Sva ona druga znanja vezana uz struku, govorimo li o tehnici ili programiranju to se manje-više nauči, ali to su neke kvalitete koje očekujemo od budućih zaposlenika“, rekao je za MojFaks.
Kada su u pitanju očekivanja od strane poslodavca, neka od njih potrebno je ispuniti na prvom razgovoru za posao, barem kada je u pitanju „Ericsson Nikola Tesla“.
„Zainteresiranost, zaigranost, otvorenost prema novim stvarima – želimo vidjeti kod čovjeka da ne odustaje kad se nađe pred problemom. Takvi će se definitivno istaknuti u gomili“, zaključio je Antolić.
Slične stvari na prvom razgovoru očekuju i poslodavci u „Mazars - Hrvatska“. Vali Marszalek nam je posebno izdvojila nekoliko stvari koje za nju predstavljaju „broj jedan” kad je u pitanju razgovor za posao s mladim ljudima, bez prethodnog iskustva.
„Znači točno se vidi kada netko dođe zato jer traži posao, praksu ili nešto pa ‛bude i tu probao’. Druga stvar je kada je netko već istražio o čemu se radi, kada zna već i reći nešto malo kakva je to firma, zašto ga to zanima i kada se vidi onaj sjaj u očima i kada točno znate – da, on se vidi ovdje“, napomenula je.
Poslodavci ne očekuju da mladi budu „gotov proizvod“
Govori nam da znanja, vještine i sve slično tome, mladi ljudi kod njih stječu iskustvom te da ni ne očekuje od njih da posjeduju te vještine koje njihova tvrtka treba u tom trenutku.
„Međutim, mi ćemo u njega ulagati, pružit ćemo mu sve što možemo s naše strane, da ta osoba na kraju bude zadovoljna, a i da ostane kod nas. To je nekakav pristup koji mislim da bi trebali svi imati“, zaključuje Vali.