Kako studiji uspijevaju izgubiti novac na uspješnim filmovima

0

NeoMorph
11.11.2021.

Kad je riječ o snimanju filmova, filmski studiji ulože milijune u filmsku produkciju. Kada se film na kraju napravi, studiji ulože pare na marketing kako bi bili sigurni da film vide svi. Na kraju se mole da film zaradi duplo veći iznos na blagajni od svog izvornog budžeta kako bi zaradili. Ako film zaradi duplo više od svog izvornog budžeta, ili puno više, film je smatran financijskim uspjehom. Ako film zaradi manje od svog izvornog budžeta, ili malo iznad, film je smatran neuspjehom (box office bomb/flop).

Npr. Film Avatar (2009) je bio snimljen na budžetu od 237 mil. I na blagajni je zaradio preko 2 milijarde dolara, i film se smatra velikim uspjehom.

Film John Carter (2012) je snimljen na budžetu od 260 mil. I na blagajni je jedva zaradio 284 mil. Zbog toga je film smatran ogromnim neuspjehom i financijskim gubitkom.

Ponekad filmovi uspiju zaraditi puno para na blagajni ali ih studiji smatraju “razočarenjima”. Film Batman v superman: dawn of justice (2016) je na budžetu od 250 mil. Zaradio preko 800 mil. Na blagajni. Film se smatra profitabilnim ali zato što je studio očekivao da film zaradi preko milijardu dolara, film smatraju razočarenjem.

No, kako naslov glasi ponekad ima slučajeva gdje filmovi zarade puno para na blagajni, jako su popularni, a studiji kažu da su ti filmovi na papiru “neuspješni” ili “financijski gubitci”.

Npr. Film Men in black (1997) je snimljen na budžetu od 90 mil.dolara I na blagajni je zaradio preko 500 mil. dolara. Film je financijski uspjeh, zar ne? Jok. Prema Sony studiju, film je na papiru financijski gubitak.

Možda se pitate, kako može film zaraditi toliko puno para na blagajni i biti smatran gubitkom? Pa, postoji jedna frustrirajuća stvar zvana hollywoodsko računovodstvo. U kratko, hollywoodsko računovodstvo je nejasan način putem kojeg studiji osiguravaju da filmovi na kojima rade, uvijek izgube novac, čak i ako filmovi zarade mnogo novca na blagajni, studiji će naći naćin i nešto će izmisliti putem hollywoodskog računovodstva samo kako bi izbjegli platiti kome su dužni i da bi sav novac zadržali za sebe.
Postoji puno primjera, evo nekih:

Kad je autor Winston Groom prodao Paramountu pravo na svoju knjigu Forrest Gump, obečano mu je 3% ukupne neto dobit. Film je snimljen na budžetu od 55 mil. dolara i na blagajni je zaradio preko 600 mil. dolara. No, zbog hollywoodskog računovodstva, film je na papiru smatran financijskim gubitkom, i zbog toga Winston Groom nije dobio ništa. Ono što se sljedeće dogodilo je Winston Groom je tužio paramount pa su mu morali dati neotkriveni iznos i dogovorili su se da će kupiti pravo na nastavak knjige (nastavak knjige je napisan ali film nikad nije napravljen).

Film Star wars return of the jedi (1983) je bio snimljen na budžetu od 40 mil. Dolara I na blagajni je zaradio preko 400 mil. Dolara. Glumcu David Prowseu, koji je glumio Darth Vadera mu je bio obećan postotak ukupne neto dobit filma. Film je bio veliki hit, no zbog hollywoodskog računovodstva, Prowse nije dobio ništa. David Prowse je u jednom intervijuu rekao da još uvijek dobiva pisma od Lucasfilma u kojima mu kažu da film Return of the jedi nije zaradio dovoljno na blagajni pa zbog toga mu nemogu ništa dati.

"I get these occasional letters from Lucasfilm saying that we regret to inform you that as Return of the Jedi has never gone into profit, we've got nothing to send you. Now here we're talking about one of the biggest releases of all time. I don't want to look like I'm bitching about it, but on the other hand, if there's a pot of gold somewhere that I ought to be having a share of, I would like to see it."

Počivao u miru David Prowse.

Film Harry Potter and the order of the phoenix (2007) je isto na budžetu od 150 mil. zaradio preko 900 mil. dolara a studio je tvrdio da film nije isplativ. Prema ovom računu koji je nekako dospio u javnost, Harry Potter and the order of the phoenix je unatoč zaradi od 900 mil. na blagajni, nekako izgubio 167 mil. dolara.

Lista: https://cdn.theatlantic.com/assets/media/img/3rdparty/2011/9/4774091502_d4084b2720_b.jpg

Film Spiderman (2002) je isto na budžetu od 139 mil. Dolara zaradio preko 800 mil. Dolara na blagajni, ali producenti filma su tvrdili da film nije dovoljno zaradio na blagajni, zbog čega je Stan Lee (kojemu je bilo obečano 10% ukupne neto dobit filma) podnio tužbu protiv njih.
A ima i tona drugih primjera iz prošlih desetljeća.

U zaključku, filmski studiji su lukavi gadovi koji mogu pronaći način da zeznu druge ljude i svoje zaposlenike u vezi plačanja. Ako napišete knjigu ili scenarij i studio hoće kupiti vaše pravo i nudi vam postotak ukupne net dobit, samo recite ne i neka vam odmah plate da vas ne zajebu.

Linkovi:
https://en.wikipedia.org/wiki/Hollywood_accounting
https://en.wikipedia.org/wiki/Forrest_Gump#Author_payment_controversy
https://www.theatlantic.com/business/archive/2011/09/how-hollywood-accounting-can-make-a-450-million-movie-unprofitable/245134/

Komentiraj i uključi se!

Za komentiranje moraš biti prijavljen na portal - prijavi se ili registriraj ako još nemaš korisnički račun

36.236
članova EKIPE

Postani i ti dio EKIPE! REGISTRIRAJ SE!